Cyfrowe Obserwatorium Bezpieczeństwa - nowatorski projekt śląskiej policji
Śląska policja realizuje nowatorski w skali kraju projekt „Cyfrowe Obserwatorium Bezpieczeństwa województwa śląskiego – śląska policja bliżej społeczeństwa”. Usprawni on pracę policjantów ruchu drogowego oraz dzielnicowych, a także umożliwi mieszkańcom naszego regionu omijanie korków, czy też nawiązanie kontaktu z dzielnicowym.
Projekt wart 21 milionów złotych otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej. Zakłada on opracowanie 3 systemów - dwóch dla ruchu drogowego - „Zdarzenia drogowe online” i „System analityczny zdarzeń drogowych” oraz systemu „e – Dzielnicowy”. Systemy te będą współpracowały z dedykowanymi aplikacjami, które każdy będzie mógł zainstalować w swoim smartfonie. Dzięki tym aplikacjom będziemy na bieżąco informowani o miejscach zdarzeń drogowych, związanych z nimi utrudnieniach w ruchu oraz o zalecanych przez policję objazdach. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowcy będą mogli sprawniej poruszać się po aglomeracji śląskiej, unikając wjeżdżania w rejon spowolnionego ruchu spowodowanego wypadkiem, czy też kolizją drogową. Inna aplikacja zapewni kontakt z dzielnicowym oraz umożliwi zgłaszanie mu problemów lub miejsc, w których najczęściej dochodzi do naruszeń prawa.
Mobilne aplikacje to jednak tylko jeden z modułów opisywanego projektu. Składać się na niego będą również rozwiązania wykorzystywane w codziennej pracy przez policjantów ruchu drogowego i dzielnicowych. Program ten jest niewątpliwie wielkim wyzwaniem technologicznym, logistycznym i organizacyjnym. W ramach systemów ruchu drogowego zakłada zakupienie 40 zestawów pomiarowych, przeznaczonych do sporządzania szkiców zdarzeń drogowych w terenie oraz 254 laptopów, w które wyposażone zostaną zespoły wypadkowe. Uzupełnieniem tego systemu będzie Skaner 3D - przyspieszy on i ułatwi opracowywanie cyfrowych planów nawet najbardziej skomplikowanych skrzyżowań i dróg województwa śląskiego.
Po uruchomieniu systemu zespoły wypadkowe na miejscu zdarzenia będą mogły skorzystać z gotowego planu udostępnionego na centralnym serwerze i z jego wykorzystaniem sporządzić dokumentację wypadku, czy kolizji. Ograniczy to do minimum wyłączenie z ruchu miejsca, w którym doszło do zdarzenia drogowego. Ponadto zakupiony skaner 3D będzie wykorzystywany przy poważnych zdarzeniach - katastrofach w ruchu lądowym, w których uczestniczy wiele pojazdów i pieszych.
Część danych wprowadzanych przez policjantów do systemu na miejscu zdarzenia, zostanie przekazanych online do systemu ORSIP (Otwarty Regionalny System Informacji Przestrzennej), a następnie udostępnionych w postaci warstwy na mapie typu SIP (System Informacji Przestrzennej). Policjanci przeprowadzający czynności na miejscu wypadku drogowego będą mogli przy pomocy dedykowanego oprogramowania, łączącego się z serwerem centralnym, przesłać krótką informację tekstową dotyczącą utrudnień w ruchu drogowym w danej lokalizacji. A ta z kolei będzie udostępniona dla systemów zewnętrznych, zlokalizowanych poza policją, np. systemów nawigacji, internetowych portali mapowych oraz za pomocą specjalnej aplikacji dla smartfonów i tabletów, o której była mowa wyżej.
W ramach systemu „e-Dzielnicowy” zostanie zakupionych 1120 zestawów złożonych z laptopa i smartfona. Laptop będzie miał możliwość pracy w wewnętrznej sieci, dostarczanej przez Komendę Główną Policji, zapewniając bezpieczny dostęp do Internetu oraz obsługę dedykowanej e-usługi „Zgłoś problem śląskiemu dzielnicowemu. Znajdź dzielnicowego”. Aplikacja będzie służyć do przyjmowania zgłoszeń dotyczących bezpieczeństwa oraz udzielania informacji o sposobie realizacji i załatwienia sprawy. Utworzona zostanie również warstwa z rejonami służbowymi na bazie mapy ORSIP, która posłuży do geolokalizacji rewirów dzielnicowych, co ułatwi wyszukiwane dzielnicowego delegowanego do danego rewiru.
Z uwagi na charakter pracy dzielnicowych oraz fakt, że nie mają oni własnego biura, często zmieniają swoje miejsce pracy, wyposażenie ich w mobilne zestawy komputerowe będzie najlepszym rozwiązaniem. Smartfon zapewni stałą łączność telefoniczną z mieszkańcami. Za pomocą aplikacji będą oni mogli skontaktować się ze swoim dzielnicowym i zgłosić mu problem.
Całe przedsięwzięcie wsparte oczywiście będzie zakupem odpowiednich urządzeń serwerowych oraz stanowisk dla administratorów systemu. Jego uruchomienie planowane jest na początek przyszłego roku.
Źródło: KWP Katowice