Drony w wakacje – gdzie polatamy, gdzie nie polatamy…
Wakacyjny sezon latania rozpoczęty. Na niebie będzie tłoczno, nie tylko dzięki czarterowym lotom w ciepłe kraje, ale też dzięki uruchomieniu tysięcy dronów, które są w Polsce szczególnie popularne. Mówi się nawet, że Polska jest jednym z krajów, w których rynek dronów rozwija się w najszybszym tempie.
Według Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w połowie maja 2016 roku mieliśmy w Polsce prawie 2,5 tys. ważnych świadectw kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego, jak formalnie powinno nazywać się drony. Ale świadectwo kwalifikacji obowiązuje tylko osoby, które chcą używać dronów do celów innych niż sportowo-rekreacyjne, w tym przede wszystkim do celów komercyjnych. Pozostali korzystają z dronów bez takich dokumentów. Wszystkich jednak pilotujących ten rodzaj „statków” łączy taka sama odpowiedzialność za naruszenie zasad. A one sprowadzają się przede wszystkim do sprawdzenia, czy obszar, w którym chcemy użyć drona nie jest akurat wyłączony z ruchu oraz utrzymywania odpowiedniego dystansu od „obiektów ożywionych i nieożywionych”.
Sprawdź, gdzie nie polatasz …
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, jako zarządzający przestrzenią powietrzną w Polsce, opracowała specjalną aplikację http://ai.pansa.pl/dron/, aktualizowaną co kilka godzin. To dostęp do mapy wybranych struktur przestrzeni w których, nie można latać lub jest wymagana koordynacja lotów bezzałogowych statków powietrznych i modeli latających o masie nie większej niż 25 kg i wykonywanych wyłącznie w zasięgu wzroku operatora.
Mapa pokazuje obszary całkowicie wyłączone dla lotów dronów lub w których wymagana jest koordynacja lotów z zarządzającymi tymi przestrzeniami i wcześniejsze otrzymanie zgody.
Zatem, jeśli z jakiś powodów musisz tam pilotować skontaktuj się odpowiednio wcześnie (kilka dni przed planowanym lotem) z organizacją zarządzająca daną strefą i sprawdź możliwość wykonania lotu oraz uzyskania zgody. Samo zgłoszenie zamiaru wykonania lotu NIE JEST równoznaczne z WYRAŻENIEM ZGODY na niego.
Uwaga aplikacja ta nie uwzględnia…
- stałych struktur przestrzeni powietrznej o dolnej granicy powyżej 150 m nad poziomem terenu, czyli trzymaj się ogólnej zasady nieprzekraczania 150 metrów wysokości lotu drona,
- elastycznych elementów przestrzeni, które mogą być czasowo aktywne, w których loty RPA nie są dozwolone lub podlegają zasadom wynikających z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 listopada 2008 r. w sprawie struktury polskiej przestrzeni powietrznej oraz szczegółowych warunków i sposobu korzystania z tej przestrzeni. Informacja o planowanej aktywności tych struktur jest dostępna na stronie internetowej PAŻP (zakładka AMC/mapy). W przypadku wątpliwości lub w celu potwierdzenia w dniu bieżącym aktywności elastycznych struktur przestrzeni informację można uzyskać od AMC Polska.
Przypominamy!
- Używaj drona w otwartej przestrzeni. Zawsze.
- Dron musi pozostawać w zasięgu wzroku operatora.
- Nie można nim latać w pobliżu lotnisk i lądowisk, bezpośrednio nad ludźmi, budynkami oraz drogami.
- Za zachowanie bezpiecznej odległości od innych obiektów i utrzymanie bezpiecznej wysokości i w sposób umożliwiający uniknięcie kolizji z innym użytkownikiem przestrzeni powietrznej i ustąpienie pierwszeństwa odpowiedzialna jest ZAWSZE OSOBA PILOTUJĄCA DRONA.
- Świadectwo Kwalifikacji to dokument potwierdzający, że operator urządzenia bezzałogowego potrafi nim w sposób bezpieczny sterować, posiada wymagane badania lekarskie oraz ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Świadectwo Kwalifikacji jest wydawane przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, po pozytywnym zaliczeniu egzaminu teoretycznego i praktycznego.
- W przestrzeni na wysokościach powyżej 150 metrów lata większość załogowych statków powietrznych, dla których to minimalna wysokość lotu.
- Niektóre rodzaje statków powietrznych np. paralotnie, motolotnie mogą latać na niższych wysokościach.
- Latając dronem szanujmy prywatność innych osób, szczególnie, jeśli fotografujemy i nagrywamy. Pomyślmy wcześniej i zadbajmy o zgodę na wykonywanie takich zdjęć czy filmów wideo.
- Używając drona niezależnie od celów musimy pamiętać, że nie jesteśmy zwolnienie o znajomości prawa lotniczego, to znaczy każde nasze działanie, które narazi na niebezpieczeństwo osoby trzecie podlega karze. Za złamanie tych przepisów grozi nawet do pięciu lat więzienia.
Szczyt NATO w Warszawie 7-10 lipca nie latamy w promieniu 100 km od Stadionu Narodowego
Światowe Dni Młodzieży 25 lipca – 1 sierpnia 2016r. nie latamy w czasie w promieniu 100 km od Błoni Krakowskich oraz 50 km od Jasnej Góry
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej przypomina o wprowadzanych przez Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych (DORSZ) ograniczeniach w ruchu lotniczym w czasie Szczytu NATO i Światowych Dni Młodzieży.
W dniach 7- 10 lipca 2016 r. w Warszawie odbędzie się „Szczyt NATO” oraz w dniach 25.07-01.08.2016 r. w okolicach Krakowa oraz w Częstochowie odbędą się Światowe Dni Młodzieży. W tych terminach zostały wprowadzone znaczące ograniczenia w ruchu lotniczym dla wielu rodzajów działalności lotniczej, a nawet zakazy lotów w promieniu 100 km od Stadionu Narodowego w Warszawie oraz w promieniu 100 km od Błoni Krakowskich oraz 50 km od Jasnej Góry. Dotyczy to w szczególności lotnictwa ogólnego, modeli latających, bezzałogowych statków powietrznych „dronów”, paralotni itp.
Z tego zakazu wyłączone są tylko niektóre: loty Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, lotnictwa państwowego, loty SAR, loty wojskowe, policyjne, straży pożarnej, rejsowe i czarterowe loty samolotów pasażerskich.
Kategoryczny zakaz lotów dronów dotyczy wszystkich rodzajów działalności lotniczej zarówno wykonywanych w celach sportowo rekreacyjnych jak i innych czyli w celach „komercyjnych”. PAŻP przypomina, że zakaz lotów „dronów” dotyczy też tych operatorów modeli latających i bezzałogowych statków powietrznych, dla których zostały wydane przez PAŻP długo terminowe warunki lotów w przestrzeniach kontrolowanych CTR.
Jednocześnie Polska Agencja Żeglugi Powietrznej przypomina, że zgodnie z art. 212 ust. 1 lit. A ustawy z 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze: kto wykonując lot przy użyciu statku powietrznego, narusza przepisy dotyczące ruchu lotniczego obowiązujące w obszarze, w którym lot się odbywa, podlega karze pozbawienia wolności do lat pięciu.
Źródło: KSP