Dzień Numeru 112

Data publikacji: 11.02.2016

1 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. W ubiegłym roku w Polsce odnotowano ponad 21 mln wszystkich zgłoszeń na numer 112. To średnio ok. 1 mln 800 tys. połączeń miesięcznie.

W tym dniu warto przypomnieć, że numer 112 służy wyłącznie do ratowania zdrowia i życia. Tymczasem wciąż jest wiele połączeń bezpodstawnych: w 2015 r. w centrach powiadamiania ratunkowego zarejestrowano łącznie ponad 21 mln zgłoszeń przychodzących, z których 45 proc. stanowiły zgłoszenia fałszywe, złośliwe lub niezasadne. W przypadku 37 proc. dzwoniący na 112 anulował połączenie przed przyjęciem zgłoszenia przez operatora, czyli w ciągu kilku pierwszych sekund.

 

17 CPR

W całym kraju zatrudniony jest ponad tysiąc operatorów numerów alarmowych. W ubiegłym roku na jednego operatora przypadało średnio 1400 zgłoszeń miesięcznie. W Polsce działa 17 centrów powiadamiania ratunkowego (CPR) – w każdym mieście wojewódzkim oraz w Radomiu. CPR w Radomiu jest największym centrum w Polsce: zatrudnia 121 operatorów numerów alarmowych i obsługuje największy teren – całe województwo mazowieckie, z wyłączeniem terenu m.st. Warszawy. W 2015 r. średni czas obsługi zgłoszeń wynosił 73 sekundy. W przyszłości planowana jest obsługa przez CPR zgłoszeń kierowanych na numery alarmowe 997, 998 i 999. Nie będzie to oznaczało wyłączenia tych numerów, a jedynie ich przekierowanie do centrów powiadamiania ratunkowego.

 

Jak korzystać z numeru 112?

Rozmawiając z operatorem, pamiętaj:

  • po wykonaniu bezpłatnego połączenia na numer alarmowy 112 cierpliwie czekaj na połączenie z operatorem;
  • po zgłoszeniu się operatora bardzo krótko opisz zdarzenie, które chcesz zgłosić;
  • odpowiadaj na pytania operatora;
  • podaj dokładny adres lub sposób dotarcia na miejsce zdarzenia, udziel dodatkowych informacji, o które poprosi operator;
  • podaj swoje dane tak, aby służby mogły się z Tobą skontaktować w przypadku zaistnienia jakichkolwiek niejasności;
  • nie rozłączaj się do czasu wyraźnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia przez operatora.

 

Źródło: MSWiA