Widzę, słyszę, reaguję - projekt KGP i T-Mobile

Data publikacji: 21.01.2016

Projekt „Widzę, słyszę, reaguję” skierowany jest głównie do opiekunów dzieci. T-Mobile, jako pierwszy operator telefonii komórkowej w Polsce, rozpoczyna współpracę z KGP w ramach sytemu Child Alert. Dzięki komunikatom MMS o zaginionych dzieciach będzie można pomóc w ich odnalezieniu.

Wczoraj 20 stycznia w siedzibie Komendy Głównej Policji odbyła się konferencja prasowa z udziałem Komendanta Głównego Policji insp. Zbigniewa Maja oraz prezesa firmy T-Mobile Polska Adama Sawickiego. Firma T-Mobile dołączyła, jako pierwszy w Polsce operator telefonii komórkowej, do obsługiwanego przez Policję systemu powiadamiania o zaginionych i uprowadzonych dzieciach, „Child Alert”.

 

- Mamy kolejnego partnera wspomagającego działania na rzecz bezpieczeństwa dzieci, jest nim T-Mobile, który wesprze polską Policję w poszukiwaniach zaginionych dzieci – powiedział Komendant Główny Policji, insp. Zbigniew Maj  – dzięki tej współpracy będziemy mogli powiadamiać o sytuacji kryzysowej jeszcze większą grupę osób, co z pewnością pomoże w szybkim odnalezieniu zaginionych – podkreślił Komendant.

 

- Firma T-Mobile przywiązuje dużą wagę do bezpieczeństwa dzieci, dlatego zdecydowaliśmy się wesprzeć Komendę Główną Policji. Cieszy nas, że jako pierwszy operator w Polsce włączyliśmy się do programu Child Alert, a technologie, które na co dzień udostępniamy naszym klientom, będziemy wykorzystać do ochrony najmłodszych. Naszym celem jest zachęcenie jak najwięcej liczby naszych klientów do aktywowania usługi powiadomień MMS systemu Child Alert, bo każda para oczu i każdy telefon to realna pomoc – powiedział prezes T-Mobile.

 

Zaangażowanie w projekt to działanie zgodne z ideą „Technology for good” mówiącą o wykorzystaniu nowych technologii dla dobra społeczeństwa.

 

W praktyce, jeżeli pojawią się okoliczności wskazujące na zaginięcie lub porwanie dziecka, operator wyśle do klientów specjalnie przygotowaną przez KGP wiadomość MMS z podstawowymi danymi na temat zdarzenia. MMS będzie wysyłany tylko i wyłącznie po ogłoszeniu poszukiwań dziecka w ramach systemu Child Alert.

 

Aby aktywować tą usługę w sieci T-Mobile należy wysłać bezpłatnego SMS-a na numer 80040 o treści TAK lub odpowiedzieć na SMS-a wysłanego przez operatora, od połowy roku aktywacja będzie możliwa również w punktach obsługi klienta operatora.

 

nr SMS do operatora

 

 

 

 

 

 

Pierwszym etapem nowego projektu będzie dystrybucja ulotek edukacyjnych, zawierających informacje jak nie dopuścić do zaginięcia dziecka oraz co należy zrobić, kiedy dziecko zaginie. Dodatkowym elementem ulotki będzie plastikowa karta informacyjna dla rodziców na wzór karty bankomatowej, na której znajdą się najważniejsze informacje, których przestrzeganie może zapobiec zaginięciu dziecka, oraz najistotniejsze kroki, jakie należy podjąć, kiedy dziecko zaginie. Materiały te będą rozpowszechniane przez T-Mobile w punktach sprzedaży oraz przez policjantów w ramach prowadzonych akcji profilaktycznych.

 

Child Alert w Polsce

 

Blisko dwa lata temu, 20 listopada 2013 r. polska Policja ogłosiła gotowość operacyjną systemu Child Alert, narzędzia wspomagającego poszukiwania zaginionych i uprowadzonych dzieci. W Polsce Child Alert uruchomiono dotychczas dwukrotnie, po raz pierwszy w kwietniu, potem w listopadzie ubiegłego roku. Dzięki błyskawicznej reakcji obie historie zakończyły się szczęśliwym odnalezieniem zaginionych. O coraz większej popularności systemu świadczy fakt, że w trakcie trwania drugiego ogłoszonego alertu do Centrum Poszukiwań Osób Zaginionych Komendy Głównej Policji na numer alarmowy 995 zadzwoniło 713 osób (w pierwszym przypadku odebrano 220 połączeń). Duża część z przekazanych tą drogą informacji okazała się ważna i pomocna dla prowadzenia czynności poszukiwawczych i pozwoliła na bieżącą weryfikację prowadzonych działań.

 

Historia CA

 

Kilka dni temu obchodziliśmy 20. rocznicę tragicznego zdarzenia, które stanowiło impuls do opracowania i wdrożenia tego rozwiązania. Bohaterką tej wstrząsającej historii była 9-letnia dziewczynka - Amber Hagerman, która 13 stycznia 1996 r. podczas pobytu u swoich dziadków w Arlington w stanie Teksas (USA) została na oczach swojego młodszego brata i innych osób uprowadzona po czym brutalnie zamordowana przez nieznanego do dziś sprawcę. Mimo szybkiej reakcji naocznych świadków oraz miejscowej Policji, nie udało się jej uratować. Jej ciało zostało odnalezione kilka dni po porwaniu.

 

Skuteczność tego systemu, który przez kolejne lata ewoluował i został rozpowszechniony nie tylko na terenie samych Stanów Zjednoczonych, ale również w Europie i na świecie, została już wielokrotnie potwierdzona. Według danych Departamentu Sprawiedliwości USA od początku wdrożenia systemu, znanego pod różnymi nazwami, w samych Stanach Zjednoczonych uratowano już 794 dzieci. Jak podaje organizacja Amber Alert Europe – inicjatywa zrzeszająca operatorów systemu CA w krajach UE, której stowarzyszonym członkiem jest również polska Policja, tylko w 2015 roku, w samej Europie wszczęto 23 alerty, dzięki systemowi odnaleziono wszystkie zaginione dzieci, w tym 12 z nich w dniu ich zaginięcia.

 

Zachęcamy Państwa do przyłączenia się do inicjatywy Child Alert, która udowodniła, że wspólne, solidarne działania organów ścigania, społeczeństwa, mediów i innych zaangażowanych podmiotów przynoszą oczekiwane efekty.

 

 

Więcej informacji na stronach www.childalert.pl oraz www.firma.t-mobile.pl/child-alert.

 

(CPOZ KGP, mw, ig, T-Mobile)

fot.policja.pl

Źródło: policja.pl