Sejm za uproszczeniem szkoleń kierowców w służbach mundurowych

Data publikacji: 25.06.2015

Sejm RP znowelizował ustawę o kierujących pojazdami, która uprości szkolenia kierowców w służbach mundurowych i w Ochotniczych Strażach Pożarnych. Zaproponowane zmiany przepisów mają przynieść duże oszczędności.

Według przyjętej jednogłośnie nowelizacji, kierujący pojazdami funkcjonariusze Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Straży Granicznej, Służby Więziennej i Inspekcji Transportu Drogowego oraz kierowcy w Ochotniczych Strażach Pożarnych nie będą mieli obowiązku ukończenia kursu dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi przeprowadzonego przez ośrodek doskonalenia techniki jazdy. Taki obowiązek nakładała na nich ustawa o kierujących pojazdami z 2011 r.

W uzasadnieniu projektu nowelizacji podpisanego przez przedstawicieli różnych klubów wskazano, że celem ustawy z 2011 r. była troska o bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz minimalizacja korupcji i nierzetelnych szkoleń. Dlatego przyjęto w niej (odraczając spełnienie tych obowiązków do 4 stycznia 2016 r.) bardzo kosztowne zasady szkolenia kierowców pojazdów uprzywilejowanych lub przewożących wartości pieniężne. Obowiązek ten objął również kierowców służb mundurowych i ochotniczych straży pożarnych, mimo że - jak wskazywali autorzy nowelizacji - dotychczasowy system szkoleń tych kierowców nie spotykał się z negatywnymi ocenami.

Według uzasadnienia do noweli obecne rozwiązanie ustawowe stwarza sytuację, w której kierowcy samochodów uprzywilejowanych służb mundurowych i OSP muszą przechodzić szkolenie dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi dwukrotnie. Kierowcy ci przechodzą już takie szkolenia w ramach szkoleń wewnętrznych.

Zdaniem wnioskodawców przewidziany w ustawie z 2011 r. system jest kosztowny, a nie ma gwarancji, by w przypadku służb mundurowych i OSP zapewnił lepsze wyniki od już istniejących. Ocenia się go na 2-3 tys. zł od osoby (nie licząc kosztów dowozu kursantów itp.). Obciąży to budżety gmin, które mają ustawowy obowiązek pokrycia kosztów związanych z utrzymaniem gotowości bojowej OSP. Przy kilkunastu tysiącach OSP, liczba szkoleń kierowców będzie bardzo duża. Związane jest to z koniecznością zapewnienia obsady przynajmniej po 2-3 kierowców na każdy pojazd.

Nowelizacja trafi teraz do Senatu.

 

Źródło: PAP