Inauguracja kampanii społecznej „Uważni Rodzice”
Komendant Główny Policji nadinsp. Jarosław Szymczyk objął honorowym patronatem kampanię społeczną „Uważni Rodzice” realizowaną przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę (FDDS) w ramach działań Polskiego Centrum Programu Safer Internet. Inauguracja odbyła się 23 listopada 2017 roku w Warszawie, w kinie Atlantic. Głównym partnerem akcji jest Fundacja Orange, a działania współfinansowane są ze środków fundacji OAK. Kluczowym elementem kampanii jest film udostępniany w sieci oraz w wybranych stacjach telewizyjnych.
Kampania „Uważni Rodzice” zwraca uwagę na istotną rolę rodzicielskiej uważności w ochronie dzieci przed zagrożeniami online. Przekazy akcji koncentrują się na problemie manipulowania dziećmi w celu nakłaniania ich do tworzenia i przesyłania materiałów o charakterze erotycznym, a czasem również spotkania w celu wykorzystania seksualnego dziecka. Hasło kampanii „Rodzicielstwo to wyzwanie. Uważaj, żeby czegoś nie przegapić” pokazuje, jak ważny jest realny kontakt rodzica z dzieckiem dla zapewnienia mu bezpieczeństwa. Kampania promowana jest przez film opowiadający historię dziewczynki, która została uwiedziona online i w konsekwencji przesłała swoje intymne zdjęcia sprawcy, który w celu wymuszenia na niej spotkania zaczął ją szantażować ich opublikowaniem.
Uwodzenie online tzw. „grooming” to proces, w którym osoba dorosła, za pośrednictwem Internetu lub telefonu, buduje relację z dzieckiem w celu wykorzystania seksualnego, w tym również prezentowania materiałów pornograficznych, wyłudzania intymnych zdjęć, zmuszania do rejestrowania nagrań o charakterze seksualnym czy kontaktu seksualnego podczas spotkania. Nowe technologie ułatwiają sprawcom zbudowanie z dzieckiem bliskiej, intymnej relacji bez wiedzy rodziców. Znajomość dziecka ze sprawcą może przybrać m.in. formę relacji emocjonalnej, w której sprawca przyjmuje rolę chłopaka/dziewczyny i dąży do rozbudzenia w dziecku uczuć zakochania lub relacji mentorskiej, w której sprawca wciela się w rolę osoby, która dziecko rozumie, wspiera i uczy. Proces uwodzenia w sieci jest zjawiskiem złożonym – czas trwania, intensywność kontaktu oraz sposób, w jaki przebiega, zależy zarówno od osobowości i potrzeb sprawcy, jak i potrzeb oraz zachowania ofiary. Aby osiągnąć swój cel, sprawca buduje bliską relację i emocjonalne porozumienie z dzieckiem, stosując różne techniki manipulacji i fałszując swoją tożsamość np. zaniżając swój wiek.
Należy podkreślić, że uwodzenie małoletnich przez Internet jest przestępstwem, za które grozi kara pozbawienia wolności do lat trzech. Gdy wiemy lub podejrzewamy, że nasze dziecko jest uwodzone w sieci, sprawę należy zgłosić policji lub prokuraturze w formie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa. Zawiadomienie powinno zawierać jak najwięcej informacji o sytuacji, w której znalazło się dziecko. Do zawiadomienia trzeba dołączyć wszystkie dostępne ślady uwodzenia, takie jak zapisy rozmów (zrzuty ekranu) zdjęcia czy linki do stron, z których korzystało dziecko.
Wydział dw. z Handlem Ludźmi Biura Kryminalnego KGP od wielu lat współpracuje z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę przy różnych projektach i kampaniach, których celem jest zapewnienie bezpieczeństwa najmłodszym w sieci. Pojawianie się wciąż nowych technologii, aplikacji i nieograniczony dostęp do Internetu, a także brak jakichkolwiek granic w komunikacji powoduje, że każdego dnia nasze dzieci zagrożone są ze strony pedofilów, którzy chcą wzbudzić zaufanie, a następnie wykorzystać seksualnie dziecko. Dlatego też Wydział dw. z Handlem Ludźmi BK KGP współtworzy i wspiera kampanie, które uświadamiają rodzicom i najmłodszym jakie zagrożenia czyhają na nie w sieci.
Więcej na temat kampanii:
(Wydział dw. z Handlem Ludźmi BKS KGP/ mw)