Jak należy postąpić jeżeli po otwarciu kopert okaże się, że jeden z członków komisji jest małżonkiem, krewnym lub powinowatym kandydata?

Data publikacji: 31.07.2009

Zgodnie z „Ogólnym trybem i zasadami przeprowadzania postępowań kwalifikacyjnych na wybrane stanowiska służbowe w Policji”, Komendant Główny Policji, komendant wojewódzki (Stołeczny) Policji, komendant szkoły Policji, Komendant - Rektor Wyższej Szkoły Policji zwani „zarządzającymi postępowanie kwalifikacyjne”, w drodze decyzji wdrażają w podległych sobie jednostkach procedurę doboru na wakujące stanowisko służbowe oraz powołują komisję odpowiedzialną za przeprowadzenie etapów postępowania kwalifikacyjnego.

W skład komisji wchodzą w szczególności:

  • kierownik komórki właściwej w sprawach kadr odpowiednio: KGP/KWP-KSP/szkoły Policji/Wyższej Szkoły Policji albo inna osoba wyznaczona przez zarządzającego postępowanie kwalifikacyjne,
  • kierownik komórki psychologów odpowiednio: KGP/KWP-KSP/ lub wyznaczony przez niego psycholog, a w przypadku szkoły Policji i Wyższej Szkoły Policji - psycholog,
  • inni przedstawiciele zarządzającego przeprowadzenie postępowania kwalifikacyjnego posiadający doświadczenie pozwalające oceniać merytoryczne przygotowanie kandydata.

Z powyższego wynika, że w każdym etapie postępowania komisja powinna pracować w składzie minimum czterech osób uczestniczących w ocenie kandydatów, przy czym obligatoryjny jest udział: kierownika komórki właściwej w sprawach kadr albo innej osoby wyznaczonej przez zarządzającego postępowanie kwalifikacyjne, kierownika komórki psychologów lub wyznaczonego przez niego psychologa, a w przypadku szkoły Policji i Wyższej Szkoły Policji – psychologa oraz co najmniej dwóch przedstawicieli zarządzającego przeprowadzenie postępowania kwalifikacyjnego posiadających doświadczenie pozwalające oceniać merytoryczne przygotowanie kandydata (wynika to z użytego określenia „inni przedstawiciele”).

W sytuacji, o której mowa w pytaniu, następuje obligatoryjne wyłączenie z prac komisji członka, który jest małżonkiem, krewnym lub powinowatym kandydata. W ustaleniu tego faktu ma pomóc oświadczenie członka komisji składane wg wzoru określonego w poradniku. Powinno ono zostać złożone po otwarciu kopert, przed formalnym rozpoczęciem etapu „wstępna weryfikacja na podstawie złożonych dokumentów”.

W wyżej określonym przypadku:

  1. przewodniczący komisji czteroosobowej powinien przerwać jej prace, zgłosić ten fakt zarządzającemu postępowanie kwalifikacyjne, a ten zastąpić wyłączonego członka komisji innym, spełniającym wyżej określone warunki. Zastąpienie to powinno nastąpić w drodze decyzji zmieniającej wydaną wcześniej decyzję w sprawie powołania komisji do przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko …. Nie ulega przy tym przesunięciu 30-dniowy termin przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego, który liczy się od dnia, w którym upływa termin składania aplikacji.;
  2. przewodniczący komisji pięcioosobowej lub liczniejszej:
    1. przerywa prace komisji, jeżeli osoba podlegająca wyłączeniu z prac powinna obligatoryjnie wchodzić w skład tej komisji (patrz akapit „W skład komisji wchodzą w szczególności:  …”) i postępuje w sposób określony w pkt 1. Aktualność przy tym zachowują  pozostałe uwagi zawarte w tym pkt.,
    2. może zarządzić kontynuowanie prac komisji, jeżeli osoba podlegająca wyłączeniu z prac jest innym przedstawicielem zarządzającego przeprowadzenie postępowania kwalifikacyjnego i zachowany przy tym zostanie wymóg uczestnictwa w pracach komisji co najmniej dwóch takich przedstawicieli. Fakt wyłączenia powinien zostać udokumentowany w „Protokole z przeprowadzonego postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko …”.