Pełnomocnik o anonimizacji danych

Data publikacji: 10.04.2015

Zamieszczamy treść pisma Pełnomocnika KGP ds. wdrażania w Policji zmian w procedurze karnej dotyczącego anonimizacji danych. Zostało ono skierowane do wszystkich komend wojewódzkich i szkół Policji.

Z dniem 8 kwietnia 2015 r. wchodzą w życie przepisy ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka. Ustawa ta wprowadza również pewne zmiany w Kodeksie postępowania karnego dotyczące ochrony w postępowaniu karnym danych adresowych pokrzywdzonego, świadka, osoby zawiadamiającej o przestępstwie. Są to zupełnie nowe przepisy, które nie doczekały się jeszcze ugruntowanej interpretacji. Rodzi to szereg wątpliwości interpretacyjnych, przede wszystkim po stronie podmiotów procesowych, na które ustawa nałożyła obowiązki w zakresie anonimizacji danych adresowych. Podstawowe kierunki interpretacji zostały przedstawione w prezentacji multimedialnej zamieszczone na stronie internetowej Informacyjnego Serwisu Policyjnego.

Ponadto zagadnienia praktyczne związane z anonimizacją danych adresowych wyżej wymienionych uczestników postępowania karnego były omawiane podczas odpraw służbowych i szkoleń. Docierające do mnie sygnały wskazują, że mogło dojść do nieporozumienia dotyczącego kwestii anonimizacji danych adresowych w sprawach wszczętych przed 8 kwietnia 2015 r. Niezależnie od tego podczas szkolenia dla naczelników wydziałów dochodzeniowo-śledczych oraz wydziałów operacyjno-rozpoznawczych KWP/KSP, a także dla koordynatorów ds. ochrony i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka, które odbyło się w dniach 31.03 - 2.04.2015 r. w Zakopanem wyartykułowano pewne inne wątpliwości związane z interpretacją przedmiotowych przepisów, zwłaszcza przepisów intertemporalnych.

W tej sytuacji, poniżej przedstawiam stanowisko Komendy Głównej Policji zawierające wskazówki interpretacyjne, dotyczące kilku istotnych kwestii, które aktualnie po konsultacji z uczestniczącym w szkoleniu przedstawicielem Ministerstwa Sprawiedliwości można uznać za trafne. Niezależnie od tego uprzejmie informuję, że zwróciłem się do Ministerstwa Sprawiedliwości o zajęcie stanowiska w sprawie anonimizacji danych adresowych zamieszczanych na fakturach oraz w sprawie interpretacji wyrażenia ustawowego „miejsce pracy pokrzywdzonego lub świadka". O treści odpowiedzi poinformuję odrębnym pismem.

Aktualne stanowisko:

  1. Art. 25 ustawy o ochronie dla pokrzywdzonego i świadka wskazuje, że przepisy art. 148 § 2a - 2c i art. 156a k.p.k. stosuje się do spraw wszczętych po dniu wejścia w życie tej ustawy. Oznacza to, że należy je stosować do spraw wszczętych w dniu 8 kwietnia 2015 r. oraz po tej dacie. Powodem wprowadzenia art. 25 do ustawy o ochronie pokrzywdzonego i świadka była potrzeba zaakcentowania, że przepisów anonimizacyjne z wyjątkiem art. 191 § 1, § la i § lb k.p.k. nie należy stosować w sprawach wszczętych przed 8 kwietnia 2015 r. nawet, gdy czynności z pokrzywdzonymi i świadkami w tych sprawach będą wykonywane po tej dacie.
  2. Problematyczne jest postępowanie w związku z tym, że art. 191 § 1, § la i § lb k.p.k. obowiązują od dnia 7 kwietnia 2015 r. W sprawach wszczętych przed dniem 8 kwietnia br. podczas przesłuchania świadka, które będzie miało miejsce po tej dacie, nie należy zadawać pytania o jego miejsce zamieszkania (art. 191 § 1 k.p.k.). Zgodnie z art. 191 § la k.p.k. miejsce zamieszkania świadka należy ustalać na podstawie jego dokumentu tożsamości lub sporządzonego przez niego pisemnego oświadczenia. Należy jednak zauważyć, że w takich przypadkach nie będą miały zastosowania m.in. przepisy o aninimizacji oraz załączniku adresowym do akt sprawy (art. 148 § 2a - § 2c k.p.k. i art. 156a k.p.k.). Dokumenty sporządzone w związku realizacją postanowień art. 191 § la k.p.k. (notatka, zapisek, ksero dokumentu tożsamości, pisemne oświadczenie świadka) należy załączyć do akt spraw)'jako załącznik do protokołu. Nie podlegają one jednak anonimizacji zatem powinny być dostępne dla stron zwłaszcza, gdy tego zażądają.
  3. Jeżeli zawiadomienie o przestępstwie przyjęto przed 8 kwietnia 2015 r., (także, gdy dokumentowano je protokołem, o którym mowa w art. 304a k.p.k.) a wszczęcie postępowania przygotowawczego nastąpiło po 7 kwietnia br., to anonimizacją należy objąć również wcześniej sporządzone dokumenty zawierające dane adresowe pokrzywdzonego, świadka lub zawiadamiającego o przestępstwie.
  4. Przez wszczęcie postępowania należy rozumieć nie tylko wydanie postanowienia wszczęciu śledztwa lub dochodzenia, ale również moment rozpoczęcia pierwszej czynności dowodowej w warunkach określonych w art. 308 § 1 k.p.k. lub w art. 17 § 2 k.p.k.
  5. W odniesieniu do danych adresowych zawartych w fakturach, dane adresowe pokrzywdzonego lub świadka, będącego nabywcą towarów lub usług podlegają anonimizacji zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami. Jeśli jednak są to dane pokrzywdzonego lub świadka, który jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą i w nazwie firmy widnieje jej nazwisko a adres prowadzenia działalności jest tożsamy z miejscem zamieszkania, to dane adresowe takiego podatnika lub nabywcy zamieszczone w fakturach, jak się wydaje, nie powinny być anonimizowane z uwagi na to, że są ogólnie dostępne w różnego rodzaju bazach podmiotów gospodarczych, reklamach itp. i łatwo do nich dotrzeć korzystając z internetu. Jeśli dane podmiotu gospodarczego nie są zbieżne z miejscem zamieszkania osoby prowadzącej działalność gospodarczą, to zdaje się, że miejsce prowadzenia takiej działalności nie wchodzi w zakres wyrażenia ustawowego „miejsce pracy pokrzywdzonego lub świadka" więc z tych samych powodów anonimizacją danych adresowych podmiotu gospodarczego nie powinna podlegać anonimizacji.
  6. Samo zatrzymanie dla potrzeb postępowania faktur określających dane adresowe potencjalnych pokrzywdzonych lub świadków, co do zasady, nie powinno przesądzać o obowiązku ich anonimizacji. O ile o statusie procesowym pokrzywdzonego decyduje bezpośrednie zagrożenie lub naruszenie przestępstwem prawnie chronionego dobra osoby, o tyle w przypadku świadka o statusie takim powinien decydować moment decyzji organu postępowania o powołaniu danej osoby do postępowania w charakterze świadka, choćby doręczenie wezwania do stawiennictwa w takim charakterze miało nastąpić później.
  7. Z posiadanych informacji wynika, że w Ministerstwie Sprawiedliwości trwają prace nad wzorem pouczenia, które zawierałoby informację dla pokrzywdzonego lub świadka o możliwości wystąpienia z wnioskiem o zastosowanie wobec nich środków ochrony i pomocy przewidzianych w ustawie z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla pokrzywdzonego lub świadka. Do czasu wejścia w życie wzoru pouczenia, pokrzywdzonego lub świadka należy poinformować o tym na zasadzie art. 16 § 1 k.p.k., a informację o pouczeniu należy zamieścić w protokole przesłuchania, choć równie dobrym sposobem może być wręczenie świadkowi takiego pouczenia na piśmie oraz zamieszczenie w aktach sprawy kopii pouczenia z potwierdzeniem odbioru oryginału.

 

Jak wspomniałem, zagadnienia anonimizacji nadal są przedmiotem omówieni i uzgodnień, zatem ich interpretacja może ulec zmianom, o czym będziecie Państwo informowani odrębnymi pismami. Uprzejmie proszę o spowodowanie, aby z treścią niniejszego pisma zostali zapoznani wszyscy podlegli funkcjonariusze Policji wykonujący czynności procesowe w sprawach karnych.

 

Pełnomocnik Komendanta Głównego Policji ds. wdrażania w Policji zmian w procedurze karnej

mł. insp. w stanie spoczynku Ireneusz Dziugieł

 

Zobacz także zakładkę na ISP poświęconą zmianom w procedurze karnej