Odblaski w Polsce nie gwarantują bezpieczeństwa

Data publikacji: 28.05.2015

90 proc. skontrolowanych przez Inspekcję Handlową akcesoriów odblaskowych nie spełnia wymogów formalnych i technicznych. Nie mają certyfikatów, nie dołączana jest do nich instrukcja obsługi, a co gorsze prawie 50 proc. z nich nie zapewnia pieszemu wystarczającej widoczności na drodze - alarmują eksperci.

Inspekcja Handlowa pod nadzorem prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadzała badania. Sprawdzane były różnego rodzaju akcesoria odblaskowe dostępne w marketach sportowych, supermarketach. Chodziło o produkty, które można przypiąć np. do kurtek, plecaków, toreb. W sumie inspektorzy IH skontrolowali 113 przedsiębiorców - producentów, importerów, sklepy wielkopowierzchniowe i zakwestionowali blisko 90 proc. spośród 226 partii produktów.

Z kolei eksperci z Instytutu Transportu Samochodowego wykonali 80 badań konkretnych elementów odblaskowych. "Prawie 50 proc. z badanych odblasków, nie spełniało wymagań minimalnych, jakie stawia polska norma, na tego typu urządzenia. Głównie badaliśmy współczynnik odblasku, taki podstawowy parametr, który umożliwia dobrą widoczność, takiego elementu na drodze, zwłaszcza poza obszarem zabudowanym. Im wyższy ten parametr, tym wcześniej kierowca może dostrzec pieszego" - powiedział Piotr Kaźmierczak z Instytutu Transportu Samochodowego.

Według eksperta dobry odblask powinien być widoczny z odległości kilkudziesięciu metrów. "To jest odległość dosyć duża i pozwalająca kierowcy na wykonanie manewru ominięcie czy zahamowania. Już jeden odblask może spowodować poprawę widoczności, ważne jest jednak też to, by nosić go w odpowiednim miejscu, po stronie ruchu pojazdów, czyli na prawej ręce lub na nodze" - dodał.

W sierpniu 2014 r. weszła w życie nowelizacja Prawa o ruchu drogowym. Do tej pory obowiązek noszenia odblasków miały jedynie dzieci do 15. roku życia. Został on rozszerzony na wszystkich pieszych, którzy poruszają się po zmierzchu poza obszarem zabudowanym. Pieszy może się poruszać bez elementów odblaskowych po zmierzchu jedynie po drodze przeznaczonej wyłącznie dla niego lub po chodniku bądź w strefie zamieszkania, gdzie pieszy ma pierwszeństwo przed pojazdem.

Ze statystyk Komendy Głównej Policji wynika, że w 2014 r., w wypadkach z udziałem pieszych zginęło 1116 osób, a blisko 8,4 tys. zostało rannych.

 

Źródło: PAP